egészség
egészség

Az egészség veled kezdődik

20 alap egészségmegőrző tipp, a WHO ajánlásával

t

Sok mindent tehetsz annak érdekében, hogy csökkentsd a betegségek kialakulásának kockázatát.

Nagyon sok kutatás és teszt készült már ezzel kapcsolatban, melyekre a mindennapokban támaszkodhatsz.

Íme 20 tipp a WHO ajánlásával, mely kiváló kiindulási alap, ha sokáig egészségesen szeretnél élni.

t

  1. Egészséges ételeket egyél!

Tudtad, hogy egy felnőttnek naponta legalább fél kilogramm gyümölcsöt és zöldséget kellene fogyasztania? Pedig így van! Te legalább a közelében vagy? 😊

t

  1. Egyél kevesebb cukrot és sót!

Egyszerűen kerüld a sózott rágcsálnivalókat, a szója szószt, a halszószt és a hasonló ízesítőket, és csökkentsd a csokoládé, a cukorka és a cukros üdítők mennyiségét!

t

  1. Csökkentsd a káros zsírok mennyiségét!

A zsírban sült dolgok nincsenek jó hatással az egészségedre.

t

  1. Kerüld az alkohol fogyasztását!

A közhiedelemmel ellentétben, az alkohol kis mennyiségben sem egészséges.

  1. Ne dohányozz!

Ha nem dohányzol, az remek! Küzdjünk együtt a dohányfüstmentes levegőért!

t

  1. Légy aktív!

A mozgásba beletartozik a séta, a kirándulás, a fűnyírás és a levél söprögetése is.
Egy felnőttnek hetente legalább 150 percet kellene aktív mozgással töltenie. Az e fölötti csak ráadás az egészség tortáján.

t

  1. Mérd rendszeresen a vérnyomásod!

A „csendes gyilkost” egyszerűbb elkapni, mielőtt nagyobb baj jelentkezik.

t

  1. Rendszeresen járj kontrollra!

Évente érdemes vér- és vizeletvizsgálatot végeztetni.

t

  1. Oltasd be magad!

Bár manapság vitatott téma, de az oltás kétségkívül az egyik legjobb módja a betegségek megelőzésének.

t

  1. Védekezz megfelelően a szexuális úton terjedő betegségek ellen!

t

  1. Tüsszentésnél takard el a szád!

Sok betegség légi úton, cseppfertőzéssel terjed. Egy tüsszentéskor akár 3 000 cseppecske is elhagyhatja a szád, és akár 160 km/h-val is száguldhatnak!
Ha nincs kéznél zsebkendő, tüsszents a könyékhajlatodba.

t

  1. Űzd el a szúnyogokat!

A szúnyog az egyik legveszélyesebb állat. Európában szerencsére nem terjesztenek komoly betegségeket, de volt már,
hogy egy-egy csípésem bedagadt, és 2 hét is kellett, hogy elmúljon. Használj természetes szúnyogriasztót, nálunk kétfélét is találsz.

t

  1. Tarts be a közlekedési szabályokat!

Nagyon sok egészségkárosodást okoznak a közlekedés alatt elszenvedett balesetek. Rolleren, biciklin, és motoron használj bukósisakot, kösd be a biztonsági övet, és ha vezetsz, ne fogyassz alkoholt, ne használd a mobilod stb…

t

  1. Igyál tiszta vizet!

Szerencsére hazánkban megfelelő minőségű víz folyik a csapból. Ha olyan helyen tartózkodsz, ahol nem biztos,
hogy ez igaz, akkor forrald fel a vizet mielőtt megiszod, vagy igyál inkább ásványvizet.

t

  1. 0-2 éves korig anyatejes táplálás

Egészségügyi előnyei vannak a babára és a mamára nézve is.

t

  1. Beszéld meg valakivel, ha rosszul érzed magad!

A depresszió 260 millió ember életét nehezíti meg, továbbá hosszú távú hatása végzetes lehet. Fordulj egy jóbaráthoz, szükség esetén szakemberhez.

t

  1. Antibiotikumot csak indokolt esetben szedj!

Az egyik legnagyobb egészségügyi fenyegetettség, hogy szervezetünk ellenállóvá válik az antibiotikum hatásával szemben.
Magyarul megszokjuk. Csak orvos által felírt gyógyszert vegyél be, és tartsd be az előírt mennyiséget.

t

  1. Rendszeresen moss kezet!

Ez már a covid előtt is hasznos tanács volt, de azóta új értelmet nyert a szakszerű kézmosás fogalma.
Érdemes olyan folyékonyszappant vagy kézmosó habot választani, mely nem károsítja a bőr védő flóráját.
Ugyanez igaz a kézfertőtlenítő szerekre. (Nálunk találsz ilyen készítményeket.)

t

  1. Készítsd el megfelelően az ételt!

Például a nyers húson sokféle baktérium megtelepedhet, így a megfelelő hőkezelés elengedhetetlen, hogy ne okozzon problémát.

t

  1. Ha betegségre utaló jeleket tapasztalsz, azonnal fordulj orvoshoz!

A komolyabb betegség megelőzhető, ha időben tudomást szerzel róla.