mentális egészség

Mentális egészség hosszú távon
Avagy: tartsd fitten az elméd!

 

Gyakran elfelejtjük, hogy a mentális egészség mennyire járul hozzá a jólétünkhöz.
Csakúgy, mint az összes izmot, az agyat is tornáztatni kell, és megfelelő tápanyagokkal ellátni, hogy jól működjön.

A mentális egészség magába foglalja az érzelmi, a pszichológiai és a társadalmi jólétünket is.
Hatással van a gondolkodásunkra, érzésünkre és cselekedeteinkre. Segít meghatározni, hogyan kezeljük a stresszt,
hogyan viszonyulunk másokhoz és hogyan döntünk.
A mentális egészség fontos az élet minden szakaszában, a gyermekkortól és a serdülőkortól a felnőttkorig.

t

A mentális egészségi probléma befolyásolhatja gondolkodásod,
hangulatod és viselkedésed.

t

Jelei lehetnek például:

  • Túl sok vagy túl kevés alvás
  • Elhúzódás a többi embertől
  • Alacsony energiaszint
  • Megmagyarázhatatlan fájdalmak
  • Haszontalannak érzed magad
  • Gyakran dühbe gurulsz

Egy mentálisan egészséges ember:

  • Kihasználja a teljes potenciálját
  • Megbirkózik a stresszel
  • Produktív
  • A közösség hasznos tagja

t

Hogyan fejlesztheted a mentális egészséged?
5 + végetlen dolog, hogy jól érezd magad

t

Bizonyítékok vannak rá, hogy a következő dolgok pozitív hatással vannak a mentális egészségedre, és úgy általában a közérzetedre.

t

1. A jó emberi kapcsolatok hozzájárulnak a közérzeted javításához

  • Jó hatással van az önértékelésedre
  • Meg tudod osztani másokkal a pozitív tapasztalataidat
  • Támaszt nyújthatsz másoknak

Néhány tanács, hogy szorosabb kapcsolatot tudj ápolni másokkal:

  • Minden nap tölts időt a családoddal, például próbáljatok meg minden nap fix időpontban vacsorázni az asztalnál!
  • Találkozz egy olyan barátoddal, akit már rég láttál!
  • Kapcsold ki a tévét, helyette társasozzatok vagy beszélgessetek!
  • Ebédelj egy kollégával!
  • Lepd meg szeretted valami aprósággal, minden indok nélkül! Egy ajakbalzsam mosolyt varázsol az arcokra!

NE használd kapcsolatápoláshoz a közösségi médiát! Sok negatív hatása lehet.

t

2. Légy aktív!

A sport nem csak a testednek tesz jót, hanem karban tartja az agyadat is, növeli az önbecsülésed, segít célokat kitűzni és teljesíteni azokat, és kémiai folyamatokat indít el, melyektől jó kedved lesz.

Segítségül:

  • Sok ingyenes lehetőség van arra, hogy többet mozogj.
  • Tölts le egy ingyenes alkalmazást vagy e-bookot, melyek segítségedre lesznek minden nap!
  • Szerezz be néhány olcsóbb eszközt, melyek használata mozgásra ösztönöz. Szerezz be pedálul egy narancsbőr elleni testápolót, melyet sporthoz ajánlunk. A polcról rád mosolyogva emlékezetet arra, hogy mozognod kell, és ha nem akarod, hogy tönkre menjen, használnod kell. Nem utolsó sorban, látványosabb eredményt lehet elérni vele, így a kezdeti lendületed is megmarad.
  • Kezdd el! Sétálj, fuss, ússz, táncolj! Bármi, ami szimpatikus.

NE gondold azt, hogy naponta órákat kell töltened a konditeremben,
hetente 3-szor fél óra is sokat számít.

t

3. Tanulj új dolgokat!

Bizonyítottan növeli a mentális egészséget, hisz:

  • Növeli az önértékelésed és az önbecsülésed.
  • Céltudatosabb leszel.
  • Segít másokhoz csatlakozni.

Mikkel próbálkozhatsz?

  • Főzz valami újat!
  • Vállalj új feladatot a munkahelyeden!
  • Próbálj ki valamilyen csináld magad tevékenységet! Sok ötletet találsz a Youtube-on.
  • Iratkozz be valamilyen tanfolyamra! Lehet idegennyelv, de akár vízvezetékszerelés is.
  • Találj valamilyen új hobbit! Például kerékpározz.
  • Tanulj valamit a bőrápolásról, majd építsd be a napi rutinodba!

NE gondold, hogy vissza kell ülnöd az iskolapadba, és vizsgákat kell majd tenned. Simán csak élvezd, amit kiválasztottál!

t

4. Segíts másoknak!

Azáltal edzi a mentális egészséged, hogy:

  • Pozitív érzelmeket generál.
  • Értékesnek érzed majd magad.
  • Más emberekkel kapcsolódsz.

Ezek lehetnek apró, szinte jelentéktelen dolgok vagy akár nagy tettek is, úgymint:

  • A köszönöm szó használata.
  • Mások hogylétéről való érdeklődés.
  • Segítség nyújtása egy hátrányos helyzetben lévő családtagnak.
  • Segítséget nyújtani valakinek egy projektjében.
  • Önkénteskedni a helyi ingyen konyhán.

t

5. Figyelj jobban a jelen pillanatra! (mindfulness)

Ha több figyelmet fordítasz a jelen pillanatra, jobb lesz a közérzeted.

Figyeld meg jobban a gondolataidat, az érzéseidet, a testedet és a környezetedet.
Ezt vannak, akik mindfulness-nek, azaz a jelenben levés technikájának hívják.

Segít abban, hogy jobban élvezd az életed, és hogy jobban megértsd magad.

Ez nem egyszerű folyamat, de ha érdekel, az első lépés az, hogy olvass most utána.
Ne bélyegezd meg az ezzel kapcsolatos dolgokat, csak fogadd el a milyenségét.

Ha nem a múlton rágódsz, és nem a jövőbe vágysz, hanem itt és most élvezed a pillanatot, akkor hirtelen jobban fogod magad érezni.

Például: Egyszerűen csak élvezd a kellemes illatú, selymes állagú kozmetikumaidat.

t

Néhány apróság, amit még megtehetsz magadért:

  • Írd le egy naplódba minden nap, hogy miért lehetsz hálás, és hogy mit értél el aznap!
  • Kísérletezz egy új recepttel, írj egy verset, vagy készíts valamit a garázsban!
  • Erősítsd az agyad néhány kocka étcsokoládéval! A csokoládéban található flavanoidok és teobromin együttesen javítják az éberséget és a mentális képességeket.
  • Légy offline! Hagyd otthon a telefonodat, a számítógépet, és minden kütyüt, érezd jól magad ezek nélkül!
  • Hetente egyszer relaxálj egy kád meleg vízben!
  • Menj ki a napra 15 percre, de ne feledkezz meg a fényvédőről sem! 😊

t

Remélem hasznát veszed a cikknek, és tested és lelked mellett, most már könnyen karban tudod tartani a szürkeállományod is.

t

Magister – Az egészséges kozmetikumok szakértője

t

t

t

Források: https://www.mentalhealth.gov/basics/what-is-mental-health

https://www.nhs.uk/mental-health/self-help/guides-tools-and-activities/five-steps-to-mental-wellbeing/